Zondagochtend kerkdienst

19 oktober 2014 - Mopani, Zuid-Afrika

Vandaag zijn we in de ochtend naar een kerkdienst gegaan. Deze vond plaats in de Tshega Christian Mission Church op school.

De kerk begon met zang. Er was een keyboard aanwezig en er waren microfoons. De bezoekers zongen liederen na ieder verhaal/gebed. Dit was als een soort inzegening. Uiteindelijk zei de pastoor dat men vier dingen moet doen in het leven: 'gaan' (anders kom je nergens en het verhaal van de bijbel ook niet), 'teach' (leer de mensen de bijbel), preach voor de bijbel en om (opnieuw) te dopen (baptize). De pastoor was erg uitgesproken en vol van zijn geloof. Ik vond het enerzijds erg mooi om dit bij iemand te zien, anderzijds ook lastig. Iemand legt zijn volledige hebben en houden in de handen van God en alles is zijn wil. De mooie dingen zijn van God en de minder mooie dingen heeft God zo gewild of is een menselijke fout. Soms doet dat pijn bij mij. Dat de mensen hier niet geloven in hun eigen kunnen en kennen.

De kerk was wat moderner in zang dat ik in eerste instantie had verwacht. Wel was iedereen erg hartelijk. Er werd gevraagd of de nieuwe mensen even kennis kwamen maken. We hebben aangegeven dat het voor ons een eenmalig bezoek was, ook aangezien we volgende week woensdag naar huis toe gaan. Dit werd gerespecteerd en we hebben nog even wat mensen gedag gezegd van school en disability voordat we weer weggingen.

Ik ben ondanks de andere verwachting blij dat ik heb gezien hoe dit eens ging in Zuid-Afrika. Het zijn warme mensen en ze ontvangen je hartelijk.

Nou.. tot morgen! X